Regresia somnului la bebelusi: Ce este si cum depasim aceasta etapa?

Regresia somnului la bebelusi: Ce este si cum depasim aceasta etapa 

Stii ce este regresia somnului si ce impact are aceasta asupra bebelusului tau?   

Regresia somnului este o etapa pe care multi parinti o intampina pe parcursul dezvoltarii copilului lor, dar de multe ori nu-si dau seama ce este. In aceasta postare de blog, ne propunem sa exploram nu doar cauzele si simptomele acestei probleme, dar vom oferi si sfaturi practice de gestionare, inclusiv o selectie de carti recomandate de la Libraria cu Idei pentru a facilita un somn linistit 

Ce este regresia somnului?  

Regresia somnului poate fi definita ca fiind acea perioada de timp care poate dura de la 3 la 6 saptamani, in care trezirile din timpul noptii sunt mai frecvente. Bebelusul incepe sa adoarma mai greu ziua sau nu mai poate adormi fara ajutor, refuza sa adoarma chiar daca e leganat, tipa, e foarte agitat si plange mereu.  

Un bebelus obosit va fi afectat mult mai tare in perioada regresiilor daca este suprastimulat. Asadar, trebuie sa avem grija sa fie pus la somn la timp, respectand perioadele de veghe. 

Alte aspecte importante pe care trebuie sa le luam in calcul pentru un somn linistit al copilului sunt:  

  • ne asiguram ca temperatura in camera este potrivita copilului;  
  • verificam daca apar dintii (somnul poate fi deranjat 2-3 zile cand dintii sparg gingia); 
  • verificam daca trezirile dese sunt din cauza foamei;   

Deoarece aceasta este doar o situatie temporara care va trece, cel mai bine este sa nu deveniti anxiosi si sa incercati sa va pastrati programul de somn. Desi poate fi frustranta pentru parinti, este important de retinut ca regresia somnului este un semn normal al dezvoltarii bebelusului si adesea coincide cu atingerea unor noi etape importante in crestere. 

Cand se intampla regresiile somnului?  

De obicei aceste etape au loc cand bebelusii:   

  • Incep sa se rasuceasca  
  • Incep sa stea in sezut  
  • Incep sa se ridice in picioare  
  • Incep sa mearga  
  • Incep sa vorbeasca  

Regresiile somnului pot aparea la mai multe puncte cheie in primul an de viata al bebelusului:  

Regresia somnului 4 luni: Aceasta este una dintre cele mai frecvente perioade de regresie a somnului,care se caracterizeaza prin schimbari majore in modul in care bebelusul percepe somnul, asemanator cu adultii. Copilul dvs. care pana acum dormea bine poate incepe brusc sa se trezeasca frecvent, poate sa nu doarma mai mult de o ora, poate avea dificultati mult mai mari in a adormi, poate deveni mai iritabil si plange mai des, iar perioadele de somn se pot scurta.  Regresia de 4 luni este cauzata de o schimbare in tiparul biologic de somn al bebelusului si difera de celelalte. Ea dureaza cateva saptamani inainte ca somnul copilului sa revina la normal.  

Regresia de 8-10 luni:Aceasta perioada este o consecinta a salturilor mentale prin care trec bebelusii, ceea ce poate perturba rutina de somn.Regresia 4 luni este in mod frecvent cauzata de dezvoltarea creierului. Bebelusul incepe sa se tarasca, sa alunece, sa se aseze, sa stea in picioare, sa rosteasca cuvinte si asa mai departe. Pe langa etapele mentionate anterior, la multi bebelusi apar primii dinti, ceea ce influenteaza considerabil rutina bebelusilor si a parintilor.  

Regresia somnului 1 an: Aniversarea primului an poate aduce o regresie a somnului datorita schimbarilor prin care acestia trec. Atunci cand incep sa mearga, copii devin mult mai obositi si cheltuiesc mult mai multa energie; de asemenea, este posibil sa credeti ca le este foame noaptea, dar acest lucru nu inseamna ca trebuie sa le dati de mancare noaptea; cel mai bine este sa le dati mai multa mancare in timpul zilei.   

Semnele ca bebelusul dumneavoastra intra in aceasta regresie includ:  

  • incepe sa mearga  
  • se reduce numarul de intervale de timp in care doarme  
  • devine mai agitat si se trezeste frecvent  

18 luni si 2 ani: Aceste regresii sunt adesea asociate cu cresterea independentei si a abilitatilor motorii.  

Simptome ale regresiei somnului 

  • Treziri frecvente pe timpul noptii  
  • Rezistenta la adormire  
  • Scurtarea duratei somnului de dupa-amiaza  
  • Iritabilitate sau agitatie sporita  

Sfaturi pentru gestionarea regresiei somnului  

Combaterea regresiei somnului este o sarcina dificila care necesita calm si rabdare din partea celor care au grija de bebelus.   

Iata cateva idei pentru a face fata acestor momente:  

Mentineti o rutina constanta: O rutina de somn regulata si predictibila poate ajuta bebelusul sa se adapteze mai usor la schimbarile asociate cu regresia somnului.  

Crearea unui mediu propice pentru somn: Asigurati-va ca bebelusul doarme intr-o camera linistita, intunecata si la o temperatura confortabila.  

Rabdare si consecventa: In timpul regresiilor de somn, este important sa ramaneti calmi si consecventi in metodele de a-l linisti pe bebelus inainte de somn.  

Limitarea stimularii excesive: In timpul regresiei somnului, este util sa evitati suprastimularea inainte de somn, cum ar fi activitatile zgomotoase sau ecranele luminoase.  

Consultati un specialist: Daca regresia somnului persista sau este extrem de problematica, poate fi o idee buna sa consultati un pediatru sau un consultant de somn pentru copii.  

Introducerea unei sesiuni de lectura in rutina de somn.

Libraria cu Idei ofera o varietate de carti perfecte pentru ora de culcare:  

Baby’s very first Cot Book Night time  – o carte care se ataseaza la patut, stimuland interactiunea vizuala si dezvoltarea senzoriala a bebelusului in timpul rutinei de culcare.  

Sleepytime Music Book – o carte muzicala special conceputa pentru a ajuta copiii sa se relaxeze si sa se pregateasca pentru somn. Cu o selectie de melodii linistitoare si ilustratii de vis, aceasta carte este un companion perfect pentru rutina de seara a copiilor.  

Bedtime for Baby Bears este o carte incantatoare pentru copii, conceputa special pentru a-i ajuta pe cei mici sa se pregateasca pentru ora de culcare. Aceasta poveste dulce si calma ii poarta pe cititori in lumea puiilor de urs, explorand ritualurile lor de seara inainte de a adormi.  

Ce inseamna un somn sanatos pentru bebelusi?  

De-a lungul timpului, cercetatorii s-au concentrat asupra neuronilor, studiind modul in care activitatea acestora difera in starea de somn fata de cea de veghe bebelusi. Studiul a aratat ca si alte celule ale sistemului nervos care produc mielina isi modifica semnficativ modul de functionare. In plus, oamenii de stiinta incearca sa descopere daca lipsa de somn din perioada crizelor de tip regresia somnului, ar putea avea consecinte asupra creierului, pe termen lung.     

Pe scurt, somnul este pentru creier o etapa care se defineste ca o stare a constiintei, inhibarea activitatii senzoriale si lipsa de activitate a aproape tuturor muschilor voluntari. Somnul limiteaza, in acelasi timp, si interactiunea persoanei cu mediul si lasa mintea si corpul sa se refaca si sa se relaxeze. Somnul are implicatii multiple pentru sanatate, mai ales datorita recurentei sale si a ciclurilor de somn si este la fel de vital pentru bebelusi precum alaptatul.  

Regresia somnului este o faza trecatoare, iar intelegerea si rabdarea sunt cheia gestionarii acesteia. Prin adoptarea unor strategii consecvente si adecvate varstei, veti putea ajuta bebelusul sa treaca peste aceasta etapa si sa se intoarca la un program normal de somn. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *